Orgel

Het orgel in de Hervormde Kerk van Daarle werd oorspronkelijk gebouwd voor de Gereformeerde Noorderkerk te Dokkum. In deze kerk werd in 1872 een eenklaviers orgel gemaakt door de orgelmakers L. van Dam en Zonen. Het orgel had 9 registers, een aangehangen pedaal en een forte-piano trede.

In 1918 vond er een restauratie en uitbreiding plaats door P. van Dam. Er werd een tweede manuaal als bovenwerk geplaatst met 7 registers. Bij deze restauratie en uitbreiding werd het 18e eeuwse pijpwerk vervangen door nieuw pijpwerk. In 1927 heeft de orgelmakerij Bakker en Timmenga het orgel sterk verbouwd. Een vrij pedaal werd toegevoegd en de mechanieken werden ingrijpend veranderd.
Tot 1975 heeft het orgel zo dienst gedaan totdat men besloot een nieuw orgel aan te schaffen. Het Van Dam orgel werd in de werkplaats van de orgelmakers Reil opgeslagen.

In 1982 werd het na grondige restauratie geplaatst in de Hervormde Kerk van Daarle. Men heeft geprobeerd om het orgel weer in de staat van 1918 te brengen. De trapinstallatie is gerestaureerd en opnieuw aangebracht. Achter het orgel is een aparte kast voor het toegevoegde vrije pedaal geplaatst.
In 2014 is er groot onderhoud aan het orgel uitgevoerd.

Klik hier voor filmpje over de orgels van de Hervormde gemeente Daarle

Dispositie

Manuaalkoppel
Pedaalkoppel
Tremulant Bovenwerk

De restauratie werd uitgevoerd door de orgelmakers gebr. Reil, de adviseur was Jan Jongepier.

Wilt u het orgel horen spelen klik dan hier.

Speeltafel orgel Hervormde Kerk Daarle